Brukerstøtte - eMestring

I forbindelse med bruk av behandlingsprogrammene i eMestring kan det dukke opp utfordringer knyttet til tilgang, pålogging eller annen bruk av behandlingsopplegget. Her er noen tips og triks:

Innlogging

IDporten brukes til innlogging. Dette er samme type innlogging som i nettbanken din eller offentlige tjenester som Altinn, Helsenorge.no etc. Mangler du tilgang til innloggingsmulighetene, står det hvordan disse kan bestilles via din bank eller andre leverandører.

Problemer med innlogging første gang?

  1. Innlogging er ikke tilgjengelig før du har fått en SMS fra sykehuset om at du kan starte opp i eMestring.
  2. Har du fått SMS, men innlogging fungerer ikke? Det er trolig gjort en feilregistrering av profilen din. Ring DPS der du møtte din behandler og gi beskjed, så skal dette rettes dette opp. Nøtterøy: tlf. 33 34 51 00. Larvik og Sandefjord: tlf. 33 11 86 00.

Hva er hva i programmet?

Hvert behandlingsprogram består av moduler som inneholder modulsider med ulike tema du skal lese. Det er også hjemmeoppgaver til hver modul. I tillegg kommer det arbeidsark flere ganger gjennom hele forløpet, og ulike spørreskjema knyttet til behandlingsprogrammet.

Tekst / innhold lastes ikke ordentlig inn

Oppdater nettleservinduet med ↻ (eller F5 på pc-tastatur). Trykk eventuelt på hjem-symbolet for å komme tilbake til oversiktsbildet.

Tilgang til nye moduler underveis

eMestring er veiledet internettbehandling. Det er behandler som deler tilgang til neste modul når du er ferdig med innhold og oppgaver. Det beregnes normalt en uke arbeid per modul. Din behandler sier fra ved oppstart hvilke dager de vanligvis er innlogget og følger ditt behandlingsløp.

Meldingstjeneste / kontakt med behandler

Bruk først og fremst meldingstjenesten i programmet til å holde kontakt med din behandler underveis, om du har spørsmål. Behandler vil opprettholde kontakten. Om nødvendig kan behandleren også ta kontakt med deg på telefon eller sette opp en ordinær samtale underveis.

Husk at dette ikke er en chat hvor behandler leser meldinger umiddelbart. Har du spørsmål om behandlingen som trenger rask avklaring, anbefaler vi deg å ringe DPS.

Bibliotek og innsendte skjema

Tekstmaterialet du leser og leverer i behandlingsprogrammet legges i et bibliotek du finner inne i eMestring. Her finner du utskriftsvennlige versjoner av modulene du er ferdig med. Dette vil også være tilgjengelig i seks måneder etter avsluttet behandling.

Forskning

Alle pasienter som mottar behandling hos eMestring blir bedt om å samtykke til at vi bruker informasjon fra behandlingen i forskning. Dette for at vi skal kunne evaluere og videreutvikle behandlingstilbudet.

Alle data blir anonymisert og kan ikke identifiseres. eMestring inkluderer evaluering av behandlingseffekt og forskning.

Følgende forskningsspørsmål blir undersøkt:

  • Hva er effekten av assistert internettbehandling i ordinær klinisk praksis?
  • Hva kjennetegner de som har nytte av assistert internettbehandling i ordinær klinisk praksis.
  • Hva er de helseøkonomiske konsekvensene av å bruke assistert internettbehandling i ordinær praksis.

Til sammen gir dette betydelig bidrag til nasjonal og internasjonal forskningslitteratur.

Du vil få informasjon om hvordan samtykke til forskning i oppstartsamtalen med behandler. Levér skriftlig samtykke i resepsjonen på DPS, eller sender per post til:

eMestring
Sykehuset i Vestfold HF
Postboks 2168
3103 Tønsberg

Teknisk brukerstøtte

Tekniske feil kan oppstå, og vi ønsker å løse disse raskest mulig for at du skal kunne bruke behandlingsprogrammet på en god måte. Er det tekniske problemer du ikke får løst via din behandler på DPS Vestfold, kan du sende e-post til emestring@siv.no. Beskriv utfordringen du har kort.

Husk at sensitive data ikke skal sendes på e-post. Ikke send tekst eller bilder med brukernavn/personnummer eller passordinformasjon på e-post.



Fant du det du lette etter?