Vellykket skjærgårdsmatkonferanse for Senter for sykelig overvekt

– Vi opplevde et enormt engasjement og stor interesse både fra fagmiljøet, matvarebransjen og offentlige myndigheter, forteller seksjonsoverlege Samira Lekhal fra Senter for sykelig overvekt.

Sofapanelet diskuterte hvordan industrien kan samarbeide for å redusere matsvinn og få forbrukeren til å velge sunnere. FOTO: Kjeld Anderssen, Healthtalk.no.

Lekhal var fagansvarlig for konferansen som ble arrangert 30. august, i et intervju med nettstedet Healthtalk.no forteller hun at våre kostholdsvaner er direkte koblet sammen med et mer bærekraftig samfunn.

– Fremtidens forbruker må øke sitt forbruk av frukt, grønnsaker, grove kornprodukter, fisk og sjømat. Inntaket av rødt kjøtt, må reduseres betydelig. Og vi må spise mer kortreist, bærekraftig og sunt, sier Lekhal til Healthtalk.no.

Forbrukeranalyser som ble presentert på konferansen viser at de fleste av oss ønsker å spise sunnere.

– Andre undersøkelser viser at de fleste ønsker å bidra til et bedre og mer bærekraftig miljø. Hva er det da som forklarer at vi i så liten grad klarer å velge sunnere mat og drikke? Hva skal til for å dreie forbruker i riktig retning? spør overlegen.

I 2017 publiserte GreeNudge Health en rapport som oppsummerer mer enn 700 studier på hvordan samfunn kan fremme sunnere matvalg hos forbruker.

– Rapporten viser at sunnere matvarevalg i stor grad handler om å gjøre det lettere og mer tilgjengelig å velge sunt og bærekraftig. Sunnere mat må gjøres tilgjengelig på en slik måte at den gjennomsnittlige forbruker ubevisst velger dette. GreeNudge Health anbefaler sterkt at helsemyndighetene og matindustrien tar i bruk og evaluerer situasjonsbestemte/atferdsøkonimiske virkemidler som plassering, merking, pris og porsjonering, sier Lekhal til nettstedet Healthtalk.no.

Samira Lekhal er medeier i GreeNudge Health.

– Jeg tror at denne konferansen har gitt de mange hundre fremmøtte faglig godt påfyll og motivasjon til å jobbe videre med sunnhet og bærekraft. Ikke minst tror jeg at det å høre om andre prosjekter er viktig - her på Skjærgårdsmatkonferansen har deltakerne fått høre om prosjektet SunnereBarn som nå i 2019 gir kunnskapsløft til over 35 000 barn og 4000 ansatte og hvor matglede, sunnhet og bærekraft blir tatt opp av både ansatte, barn og foreldre. Deltakerne har også fått hørt om de spennende nudging-prosjektene som pågår i NorgesGruppens butikkjeder KIWI og MENY. I tillegg har de fått høre at forbrukerne gjerne vil leve sunnere, men som vi alle vet - de ikke får det helt til. Her ligger det en enorm motivasjon for lokale norske jordbruksprodusenter, næringsmiddelindustri og dagligvare, sier en engasjert overlege til nettstedet.

Prosjekt- og forskningskoordinator Linda Mathisen ved SSO hadde prosjektledelse på konferansen.

Disse ga også foredrag/talte på konferansen:

• Prisbelønt kokk og prosjektansvarlig Harald Osa,
• Ordfører Petter Berg fra Tønsberg
• Senterleder og professor Jøran Hjelmesæth for Senter for sykelig overvekt
• Psykolog Knut Ivar Karevold
• Daglig leder Helena Slapø for GreeNudge Health
• Kvalitetsdirektør Inge Erlend Nesset for Norgesgruppen
• Bama Stamhusbesitter Nicolaus Wedel Jarlsberg, Jarlsberg hovedgård
• Markedsdirektør Malin Valdal Corneliussen, Findus
• Kommunikasjonssjef Anne Marie Schrøder, Matvett
• Daglig leder og bonde Åsmund Bjertnæs, Bjertnæs & Hoel
• Kvalitetsdirektør Inge Erlend Næsset, NorgesGruppen
• Konserndirektør kommunikasjon, innovasjon og samfunn Ellen Flø Skagen,
• Nortura Professor og nestleder Liv Elin Torheim, Fakultet for helsevitenskap, Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid OsloMet og Nasjonalt råd for ernæring
• Helse- og ernæringssjef Marte G. Byfuglien,
• Mills Divisjonsdirektør folkehelse og forebygging
• Linda Granlund, Helsedirektoratet