Behandling
Høreapparattilpassing
Et høreapparat er et teknisk hjelpemiddel som hjelper deg å høre bedre. Høreapparatet kan aldri erstatte normal hørsel, men det er en god støtte. Vi tilpasser høreapparat til både barn og voksne, med ulike grader av hørselstap.
Det finnes mange typer høreapparat. Hva slags type som passer best for deg er først og fremst avhengig av graden av hørselstapet ditt. Andre viktige faktorer som spiller inn er alder, syn og finmotorikk.
NAV har avtaler med ulike høreapparatleverandører, og hørselssentralen har tilgang på de samme høreapparatene som private aktører. NAV dekker høreapparater inntil en gitt sum. Enkelte apparater vil derfor ha en egenandel. Du vil få informasjon om egenandel dersom det er aktuelt.
Henvisning og vurdering
Fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning.
Før
Det kan være lurt å tenke over din egen situasjon når det gjelder hørsel før du kommer til den første timen.
- Er du motivert for å få høreapparat eller annet hørselsteknisk hjelpemiddel dersom det viser seg at du hører dårlig?
- I hvilke situasjoner kjenner du at du sliter med å høre?
- Hvilke forventninger har du?
Du må gjerne spørre familie eller venner om de har lagt merke til endringer i hørselen din.
Under
Du vil treffe både lege og audiograf ved ditt første møte på øre-, nese-, halsavdelingen. Legen undersøker ørene dine, og en audiograf vil utføre ulike hørselsmålinger. Deretter vil behovet for høreapparat bli vurdert.
Audiografen tilpasser høreapparatet etter hørselstapet og behov, og du får det deretter på utlån. Du får nødvendig informasjon om bruk og stell av apparatet. For en førstegangsbruker dukker det ofte opp mange spørsmål. Ta gjerne med deg noen som kan hjelpe deg å huske informasjonen du får.
Du blir fulgt opp med høreapparatkontroller hos audiograf i utprøvingsperioden. Hvor mange kontroller du trenger, er avhengig av hvordan utprøvingsperioden går.
Hvor lang tid tar behandlingen/undersøkelsen?
Hvor lang tid det tar, vil variere. Ta kontakt med ditt behandlersted for informasjon om din time.
Etter
Når utprøvingsperioden er avsluttet, tilbyr vi 6-månedskontroll. I tillegg kan du ta direkte kontakt med hørselssentralen om det er noe galt med høreapparatet eller om det trenger justering. Dersom du har fått høreapparat hos en privat audiograf eller avtalespesialist, må du kontakte denne spesialisten for servicetime.
Drop in for høreapparatbrukere - men ring først
Ved problemer med høreapparat har vi åpnet for mulighet til å avtale innlevering og henting av høreapparat til reparasjon som en erstatning for tidligere drop in-løsning. Ring 33 34 31 13 på fohånd for å avtale tidspunkt for levering og henting.
Nav dekker utgifter til nye høreapparat hvert sjette år. Du trenger ikke henvisning for å få nye, så lenge du har fått utlevert høreapparat hos oss tidligere.
Kontakt
Tønsberg
Øre-nese-halspoliklinikk
Oppmøtested
Vennligst møt opp i bygg H, 3. etasje. CPAP er også samme sted.
Du kan selv registrere oppmøte når du kommer til sykehuset. Da trenger du ikke henvende deg i ekspedisjonen. Oppmøte bekreftes med BankID. Hvis vi har registrert mobiltelefonnummeret ditt får du SMS med lenke før timen. Du vil også motta SMS med beskjed om hvilket behandlingsrom du skal gå til og om betaling fra avsender «SiV».
Trenger du hjelp eller ikke ønsker å sjekke inn elektronisk, henvender du deg i ekspedisjonen i poliklinikken.
Tønsberg
Halfdan Wilhelmsens allé 17
3116 Tønsberg