Fysikalsk medisin og rehabilitering

Spesialistutdanning

Denne utdanningsplanen viser hvordan Sykehuset i Vestfold organiserer spesialistutdanningen for leger som skal bli spesialister i fysikalsk medisin og rehabilitering. Utdanningsplanen beskriver hvor man skal tjenestegjøre, og hvordan kompetanse og praksis skal innhentes for å oppfylle kravene til læringsmål.

Om utdanningsvirksomheten

Sykehuset i Vestfold (SiV) eies av Helse Sør-Øst, og ivaretar områdesykehusfunksjonene for Vestfold, unntatt kommunene Sande og Svelvik. Opptaksområdet hadde ved utgangen av 2018 et befolkningsgrunnlag på ca 235 000, fordelt på 7 kommuner.

SiV er et allsidig akuttsykehus og tilbyr diagnostikk og behandling innenfor totalt sett 31 ulike spesialiteter. Helseforetakets virksomhet er fordelt på en rekke lokasjoner i Vestfold, men akuttfunksjonene, store deler av den planlagte medisinske virksomheten og sentraladministrasjonen er lokalisert i Tønsberg. Sykehuset har 5300 ansatte, deriblant om lag 620 leger. I 2018 hadde foretaket ca. 300 000 pasientopphold i somatikk, og 150 000 pasientopphold i psykisk helsevern.

Klinikk fysikalsk medisin og rehabilitering

Klinikk fysikalsk medisin og rehabilitering er lokalisert med hovedtyngden av virksomheten der legene er involvert til Kysthospitalet i Stavern.  Klinikken består av tre kliniske avdelinger som organiserer leger. I tillegg til den tverrfaglige rehabiliteringsaktiviteten ved Kysthospitalet i Stavern er også fysio- og ergoterapitjenesten ved SiV, Lærings og mestringssenteret og Pusterommet organisert i klinikken. Klinikken har også en forsknings og utviklingsavdeling. De kliniske avdelingene på Kysthospitalet er tverrfaglig sammensatt med følgende yrkesgrupper: Spesialister i fysikalsk medisin og rehabilitering, spesialist i nevrologi, leger i spesialisering, nevropsykologer, psykologspesialist, sykepleiere, fysioterapeuter, ergoterapeuter, idrettspedagoger, sosionomer, og logopeder. Avdelingen er organisert med helhetlig ledelse og i hovedsak er alle fagpersoner som server en avdeling organisert under samme avdelingssjef.  Avdelingene samarbeider tett med kirurgiske og medisinske avdelinger internt i SiV og med samarbeidspartnere eksternt.

Avdeling fysikalsk medisin driver kun poliklinikk. Avdelingen består av en fysikalsk medisinsk poliklinikk, en Helse og arbeidspoliklinikk og en enhet som gir et konservativt rehabiliteringstilbud til pasienter med sykelig overvekt. Avdelingen arbeider primært med spesifikke og uspesifikke muskel- og skjelettlidelser, inklusiv sammensatte lidelser derunder også utmattelse/CFS/ME samt tilbud til pasienter med sykelig overvekt.  Helse og arbeidspoliklinikken har i tillegg et tett samarbeid med psykiatrien og er samlokalisert med psykiatriens Helse og arbeidspoliklinikk. 

Rehabiliteringsavdeling nevrologi driver primært med døgnrehabilitering men har også poliklinisk virksomhet samt noe ambulant virksomhet. Avdelingen består av 17 senger. 10 av sengene er forbeholdt primærrehabilitering av pasienter som har gjennomgått hjerneslag.  Avdelingen har også døgnrehabilitering av MS, ALS, nevromuskulære sykdommer, hjernetumor hodetraumer og traumatiske hodeskader. Det er egne opphold for førerkortvurderinger. Avdelingen har også en nasjonal funksjon for rehabilitering av Charcot-Marie-Tooth pasienter.

Rehabiliteringsavdeling kreft og ortopedi driver primært døgnrehabilitering men har også poliklinisk virksomhet. Avdelingen driver døgnrehabilitering av beinamputerte, pasienter med multitraumer, pasienter som har gjennomgått behandling for ulike krefttyper, sammensatte funksjonsnedsettelser og konversive lidelser. Avdelingen har også et tilbud til rehabilitering av barn med behov for spesialisert rehabilitering, den største gruppen er multilevel opererte med CP. Til sammen disponerer avdelingen 18 senger.

  • Antall senger spesialiteten disponerer: 35
  • Antall døgnopphold  foregående år i spesialiteten: 1077
  • Antall polikliniske konsultasjoner, lege: 4723
  • Antall polikliniske konsultasjoner, annet helsepersonell: 10182

Klinikken har 8 overleger, hvorav 2 arbeider redusert, henholdsvis 80% og 37%.  En av overlegene er konstituert i sluttfasen av spesialiseringen, en av overlegene har phd, en overlege er i starten av et phd forløp og en av overlegene er spesialist i nevrologi. Klinikken har pr i dag 5 leger i spesialisering.
 
Legene ved avdelingene inngår i en 12-delt vaktplan med døgnkontinuerlig vaktberedskap. Det er etablert beredskapsvakt/bakvakt med spesialist i bakhånd når LIS er primærvakt. Legene har tilstedevakt frem til kl 1800 hverdager og hjemmevakt mellom 18.00 og 07.30 hverdager samt i helger og helligdager.

Arbeidsoppgavene for LIS består både av oppgaver på sengepost og poliklinikk. Ved sengeavdelingene innebærer dette undersøkelse, behandling, oppfølging og utskrivning av pasienter samt løpende deltagelse i avdelingens tverrfaglige behandlingsteam. Arbeidet er i hovedsak rettet mot rehabiliteringsdelen av faget, og i den forbindelse er det over tid blitt mer fokus på opplæring i å lede et tverrfaglig team. I tillegg innebærer funksjonen samarbeid med andre aktører, spesielt med representanter fra 1.-linjetjenesten og samarbeidende avdelinger ved andre helseforetak.

Legearbeid ved poliklinikken innebærer diagnostisk og terapeutisk pasientarbeid med hovedfokus på fysikalsk medisinske problemstillinger, både spesifikke og uspesifikke tilstander. Det er også vurderinger av rehabiliteringspotensiale og oppfølging av pasienter etter rehabiliteringsopphold.

Det gis tilgang til fortløpende supervisjon av spesialist. Overleger og LIS, samt terapipersonale har kontor i nær tilknytning, så det er lett å få supervisjon eller å vise fram et interessant pasientkasus.

Klinikken har kompetanse i ultralyddiagnostikk og ultralydveiledede prosedyrer, blant annet injeksjonsbehandling og terapeutiske blokader, og dette benyttes i stor grad under polikliniske konsultasjoner. Vi har 4 moderne ultralydapparater og 2 eldre.

Som det framgår, har klinikken en omfattende virksomhet som dekker de fleste problemstillinger innen faget fysikalsk medisin og rehabilitering.

Om utdanningsløpet

LIS kan oppnå alle læringsmål i spesialiteten fysikalsk medisin og rehabilitering gjennom ordinær tjeneste i klinikken. Vi har derfor ikke inngått særskilt avtale om praksis eller hospitering ved andre sykehus.
Utdanningen er organisert innenfor klinikkens vanlige drift. Dette innebærer at supervisjon og veiledning finner sted i den ordinære arbeidstiden. Supervisjonen foregår fortløpende ved daglig pasientgjennomgang og gjennomgang av skriftlig dokumentasjon/pasientjournal.  Ved arbeid på poliklinikken praktiseres en «åpen dørs politikk» i form av at legene i spesialisering eksplisitt er oppfordret til å henvende seg til overlege for supervisjon. Tilgangen til supervisjon fra overlege ved poliklinikken anses gjennomgående som god. Det er alltid overlege til stede når LIS har poliklinikk.

For LIS roteres det mellom avdelingene hver 6. - 12. måned slik at tjenesten blir tilstrekkelig variert og slik at læringsmål/sjekkliste blir dekket i løpet av utdanningstiden. Av og til må det ved rotasjon også tas hensyn til hva som er mest fornuftig for driften av klinikken, men alle blir sikret en variert og god tjeneste. 

Spesialistkandidatenes arbeid planlegges slik at den enkeltes behov for utdanning og opplæring blir ivaretatt. Veileder og spesialistkandidat har i fellesskap et ansvar for at arbeidsoppgavene omfatter de emnene som er mangelfullt dekket i kandidatens individuelle utdanningsplan. Denne omfatter for eksempel et faglig begrunnet ønske om rotasjon til annen seksjon eller omfordeling av oppgaver ved seksjonen.

Undervisningsopplegg

Legene i avdelingen skal følge seksjonens faste undervisningsopplegg og delta aktivt. Det gjennomføres et minimum av 90 minutter undervisning ukentlig, 36 uker i året. Opplegget inkluderer interne foredrag, pasientkasuistikker og undervisning i klinisk undersøkelse og ultralyd. I tillegg deltar legene på spesialitetens organiserte fjernundervisning og sykehusets faste undervisning på fredager. De faste undervisnings tidspunktene er presisert under.

Mandager og onsdager, kl. 07.30-08.00:

Morgenmøte med kasuistikkgjennomgang.

Tirsdager, kl. 12.15-13.00:

LIS-undervisning.

Fredager, kl. 08.00-08.30:

Fellesundervisning for alle sykehusets leger.

Annenhver fredag, kl. 14.00-15.00:

Undervisning i klinisk undersøkelse og ultralyd.

Simulering og ferdighetstrening

Sykehuset i Vestfold har et eget simuleringssenter som klinikken har tilgang til lokalisert i Tønsberg. Dette kan benyttes ved behov. Alle LIS blir tett fulgt opp med ferdighetstrening av sentrale temaer i utdanningsplanen. Av spesifikke prosedyrer trenes legene på ultralydveiledet injeksjoner på preparater med veiledning av spesialist. LIS gjennomgår årlig kurs og ferdighetstrening av hjertelungeredning og Akutt medisinske prosedyrer. Undersøkelsesteknikker øves på i mindre grupper med veiledning av spesialister. En viktig del av faget omhandler kommunikasjonsferdigheter. Legene får derfor tett oppfølging i forhold veiledningsteknikker og de fleste Lis legene går også kurs i Kognitiv terapi der det bla. brukes video opptak for å observere egen verbal og nonverbal kommunikasjon.

Forskning

KFMR har en overlege som starter et PhD forløp i 2019 med veiledning av overlege dr.med innenfor fysikalsk medisin og rehabilitering. Det samles systematisk registerdata med bredt samtykke. Dette muliggjør sammenstilling og forskning på samtlige av pasientforløp. Klinikken har egen FoU avdeling som kan bistå LiS leger i forskning og klinikken har så langt i år publisert 5 artikler. Klinikken har 5 med PhD og 2 i pågående PhD forløp. I pågående forskningsprosjekter har vi internasjonalt samarbeid i tillegg til samarbeid med sykehus og universitet i alle helseregionene. 

Felles kompetansemål

Felles kompetansemål (FKM) består av et sett av læringsmål i LIS-utdanningen. Disse strekker seg gjennom hele utdanningsforløpet til den enkelte LIS. Læringsmålene dekker et grunnleggende sett av kompetanser som alle leger må ha for å fungere optimalt i legerollen, og omfatter bl.a. etikk, forskningsforståelse, kommunikasjon, kvalitet og pasientsikkerhet, samhandling. FKM er ment som en felles basiskompetanse alle spesialister skal tilegne seg uavhengig av spesialitet.

Ved SiV er det lagt opp til at læringsmålene innen FKM skal ha like læringsaktiviteter på tvers av spesialitetene. Dette både for å sikre en ensartet standard og kvalitet i opplæringen. Klinisk praksis danner utgangspunkt for læring innen de spesifikke tema. I tillegg vil veiledning (individuelt og i gruppe), e-læringskurs, nasjonale obligatoriske kurs, selvstudier, podcaster og HF-kurs være sentrale læringsaktiviteter. Det er identifisert behov for 7 ulike SiV-kurs for LIS 2 og LIS 3. Disse skal gjennomføres i løpet av spesialiseringsløpet som minimum strekker seg over 5 år. Kurstilbud på tvers av klinikkene settes opp regelmessig, hyppig og med tilstrekkelig kapasitet slik at det blir forutsigbart å planlegge driften. Kursene omhandler bl.a. etisk refleksjon (SME-modellen), forskningsforståelse, fire gode vaner (klinisk kommunikasjon), veiledning og supervisjon, lovlighet og forsvarlighet, og opplæring av pasienter og pårørende.

Supervisjon og veiledning

Utdanningskandidaten vil få fortløpende supervisjon av legene på avdelingene LIS tjenestegjør. Supervisjonen tilpasses den enkeltes forkunnskaper og ferdigheter. Alle praktiske prosedyrer vil bli supervisert i henhold til føringer gitt i prosedyrelister, utdanningsplan og inntil kandidaten gjennomfører disse tilfredsstillende. Simuleringsaktiviteter fasciliteres og superviseres av kvalifisert personell. Alle supervisører skal gjennomgå opplæring i bruk av Kompetanseportalen. Supervisører skal fortløpende signere for gjennomføring av læringsaktiviteter der det er påkrevet i henhold til læremålsplanen i Kompetanseportalen.

Utdanningsutvalget har det praktiske ansvar for at det oppnevnes veileder for LIS i fysikalsk medisin. Veileder og LIS skal møtes regelmessig, møtene planlegges og avtales i god tid på forhånd. Veileder vil bli utpekt umiddelbart etter ansettelse, og veiledningsaktiviteten legges inn i arbeidsplanene til både LIS og veileder. Det settes av tid til forarbeid, gjennomføring av veiledningssamtale og etterarbeid. 

Vurdering og dokumentasjon av oppnådde læringsmål

For å sikre at LIS oppnår nødvendig faglig progresjon og oppfyller kompetansekrav i spesialistutdanningen, vil det gjennomføres regelmessige kompetansevurderinger enten i dialog med veileder, supervisører eller via vurderingsmøter. Leder har overordnet ansvar for at læringsmål vurderes og godkjennes. De enkelte læringsaktiviteter vurderes og loggføres i Kompetanseportalen på følgende måte: Supervisør godkjenner læringsaktiviteter i kompetanseportalen etter hvert, og så sendes læringsmålet til avdelingsoverlege for endelig godkjenning.

Basert på spesialistforskriften og Helsedirektoratets veileder i vurdering av kompetanse hos LIS har SiV utarbeidet en prosedyre for vurdering og godkjenning av læringsmål. Prosedyren beskriver den enkelte LIS, supervisør, veileder og leders oppgaver og ansvar i forbindelse med både underveisvurderinger og sluttvurderinger.

Linjeleder er ansvarlig for at LIS vurderes fortløpende og systematisk. Supervisør og veileder bekrefter, korrigerer og justerer LIS sin kliniske kompetanse ut fra nærmere definerte læringsaktiviteter. Linjeleder har det endelige ansvaret for å vurdere om læringsmålet er oppnådd og kan godkjennes. Ansvarlig leder innhenter opplysninger fra supervisør og veileder eller benytter evalueringskollegium ved behov.

Individuell utdanningsplan

LIS tildeles ved ansettelse en læringsmålplan i Kompetanseportalen. Denne spesifiserer hvilke læringsmål LIS skal oppnå for å bli spesialist, hvilke læringsaktiviteter som må gjennomføres for å oppnå kompetansen, og ved hvilken læringsarena læringsmålene kan godkjennes. Innen to uker etter ansettelse i fast stilling utarbeides det i samråd med LIS en individuell gjennomføringsplan. I denne avtales det når LIS må påregne å gjennomføre sin spesialiserings- periode ved andre interne læringsarenaer eller andre helseforetak. Den individuelle gjennomføringsplanen er et vedlegg til ansettelsesavtalen. Eventuelle endringer avtales i samråd mellom LIS, veileder og nærmeste leder.
Læringsmålsplanen og den individuelle gjennomføringsplanen utgjør til sammen individuell utdanningsplan.

Utdanningsutvalg

Utdanningsutvalget ved avdelingen består av to overleger, to LIS og en avdelingsleder. Utdanningsutvalget holder møter hver tredje måned. Utdanningsplanen revideres en gang i året, i desember. På siste møte før sommerferie og nyttår, vil neste semesters undervisningsprogram settes opp.

Kontakt

For spørsmål om utdanning i fysikalsk medisin, ta kontakt med klinikkens fagansvarlig overlege, Ingar Heier, ingar.heier@siv.no.

Fant du det du lette etter?
Vi trenger din hjelp for å forbedre sidene våre. Tilbakemeldingen din vil bli lest og håndtert, men vi kan dessverre ikke besvare den. Husk å ikke sende personlig informasjon, for eksempel e-post, telefonnummer eller personnummer.