Den nasjonale helseportalen,
helsenorge.no, skal tilby digitale tjenester som gjør kontakten med helse- og omsorgstjenesten enklere. God informasjon om og innsikt i egen helse er viktig for at du kan delta mer i valg rundt behandling og oppfølging av din egen sykdom og helse.
Se din pasientjournal på helsenorge.no
Pasientjournalen din inneholder dokumenter fra sykehus du har vært behandlet ved, og nå vil du kunne lese deler av dette på nett.
Har du nettopp vært på sykehus og lurer på hva legen skrev i journalen din? Nå har du digital tilgang til utvalgte dokumenter fra din pasientjournal på helsenorge.no.
Logg deg på pasientjournalen din på helsenorge.noLurer du på noe?
Har du spørsmål om pasientjournalen din, skal du kontakte sykehuset som har skrevet den. Du kan også se pasientjournalen din selv om du ikke vil gjøre det digitalt.
Se mer informasjon og kontaktopplysninger på helsenorge.no
Digitale brev
Vil du motta brev digitalt fra sykehuset?
Vi sender digitale brev til pasienter som er helsenorge-brukere eller har en digitale postkasse (eBoks eller digipost).
Les mer om hvordan du kan motta brev digitalt
Digital dialog om timeendring
Hvis du får innkallingsbrev fra sykehuset på helsenorge.no, kan du sende beskjed direkte til avdelingen hvis du trenger et nytt tidspunkt for timen eller ønsker å avbestille timen din.
Du får denne muligheten når du åpner innkallingsbrevet i din innboks på helsenorge.no, der du har tilgang til en svarknapp. Du kan bruke svarknappen for å gi beskjed om at oppsatt tid ikke passer. Det betyr at du kan gi beskjed digitalt hvis du trenger å endre tidspunkt eller ønsker å avbestille timen din, i stedet for å ringe.
Du må si i fra senest 24 timer før for å unngå å måtte betale gebyr for timen som ikke passet.
Tjenesten er for alle over 16 år som har en bruker og har samtykket til full tilgang på helsenorge.no
Hvis du mottar innkallingsbrevet på Digipost, e-Boks eller som papirpost må du fortsatt ringe til avdelingen for å endre eller avbestille timen din. Kontaktopplysninger til avdelingen finner du i brevet eller via våre nettsider i oversikten Avdelinger A-Å
Sikker kanal for kontakt med sykehuset
Du kan se dialogen i ditt personlige helsearkiv på helsenorge.no og i dokumentoversikten i pasientjournal.
Les om gebyr og egenandeler på helsenorge.no
Behandlingsrettet dialog (sikker skriftlig dialog)
Behandlere ved Sykehuset i Vestfold kan initiere en sikker skriftlig dialog med pasient via helsenorge. Behandlingsrettet dialog kan for eksempel benyttes ved behov for justering av medikamenter eller behandling, dele lenker til informasjon på siv.no eller sende annen skriftlig informasjon. Det kan også benyttes for å innhente observasjoner eller informasjon fra pasienten som forberedelse til en konsultasjon eller behandling.
Pasienten må være helsenorge-bruker for at behandler skal kunne starte opp en behandlingsrettet dialog. Det er behandler som inviterer pasient til dialog og pasienten får da brevet "Velkommen til dialog" i sin innboks på helsenorge. Pasienten kan ikke starte en dialog uten at behandler har invitert til det.
Dette er en asynkron melding som gjør at pasient og behandler kan kommunisere når det passer best for dem. Det gir en stor fleksibilitet og behandler/kontoransatte kan spare tid på å oppnå kontakt med pasient på telefon og pasienten kan unngå telefoner fra sykehuset i skole- eller arbeidstid.
Mine henvisninger
Pasienter som har brukerprofil på helsenorge.no kan nå se status på sin henvisning ved sykehuset.
Tjenesten er tilgjengelig for alle over 16 år og forutsetter en brukerprofil på helsenorge.no der man har samtykket til full tilgang.
Tjenesten gir tydeligere informasjon om pasientrettigheter knyttet til fasen henvisningen er i. Det er også laget et digitalt klageskjema som pasienten kan fylle ut og sende til sykehuset.
Veiledning på helsenorge.no
Veiledning helsenorge.no svarer deg på spørsmål om selvbetjening og hjelper deg å finne frem på helsenorge.no.