Spesialistutdanning
Ortopedi
Denne utdanningsplanen beskriver hvordan Sykehuset i Vestfold (SiV) organiserer spesialistutdanningen for leger i spesialisering (LIS) innen ortopedi. Planen er utarbeidet i tråd med nasjonale krav og Helsedirektoratets føringer, og har som mål å sikre at LIS får en bred, strukturert og kvalitetssikret utdanning som dekker alle læringsmål for spesialiteten. Planen beskriver organisering, læringsarenaer, rotasjon, veiledning, vurdering, undervisning, forskning og kvalitetssikring, samt lokale tilpasninger og rutiner. Planen revideres årlig av utdanningsutvalget i ortopedi, og oppdateres ved behov for å sikre at den til enhver tid er i samsvar med gjeldende regelverk, lokale forhold og avdelingens utvikling.
Sykehuset i Vestfold HF (SiV) eies av Helse Sør-Øst RHF (HSØ) og ivaretar områdesykehusfunksjonene for kommunene Færder, Holmestrand, Horten, Larvik, Sandefjord og Tønsberg i Vestfold fylke. Holmestrand kommune tilhører også opptaksområdet for Vestre Viken HF. Opptaksområdet hadde i 2024 et befolkningsgrunnlag på ca. 247 000 innbyggere.
SiV er et allsidig akuttsykehus med virksomhet innen 31 spesialiteter, fordelt på flere lokasjoner i Vestfold:
- Tønsberg: Her ligger akuttfunksjonene, store deler av den planlagte medisinske virksomheten og sykehusets sentraladministrasjon.
- Larvik: Her utføres planlagt ortopedisk kirurgi og polikliniske aktiviteter.
- Kysthospitalet i Stavern: Spesialisert rehabilitering og fysikalsk medisin.
- Andre lokasjoner: Psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) er organisert i Tønsberg, Sandefjord, Larvik, Færder m.m.
Sykehuset har ca. 5700 ansatte, hvorav om lag 720 er leger. I 2024 hadde foretaket i somatiske avdelinger ca. 118 000 liggedøgn, 34 200 dagbehandlinger, 271 000 polikliniske behandlinger og 1 887 fødsler. I psykiatriske avdelinger var det ca. 51 000 liggedøgn og 144 000 polikliniske konsultasjoner.
Overordnet mål
Målet med spesialistutdanningen i ortopedi ved SiV er å sikre at LIS får bred og systematisk opplæring i alle deler av faget, slik at de oppnår alle nasjonale læringsmål og utvikler nødvendig kompetanse for å fungere selvstendig som spesialist i ortopedi.
Rotasjon og læringsarenaer
LIS roterer mellom de ulike læringsarenaene i Tønsberg og Larvik for å sikre bredde og progresjon i utdanningen. Rotasjonen omfatter:
- Akutt ortopedi og traumatologi (hovedsakelig i Tønsberg)
- Elektiv ortopedi (både Tønsberg og Larvik)
- Dagkirurgi og poliklinikk (begge lokasjoner)
- Spesialiserte fagområder som hofte/kneproteser, ryggkirurgi, hånd/fot/ankel, barneortopedi, infeksjoner og artroskopi
For å dekke alle læringsmål, har SiV samarbeidsavtaler med Oslo Universitetssykehus, Martina Hansens Hospital og Akershus universitetssykehus (AHUS), slik at LIS kan gjennomføre 18 måneders høyspesialisert tjeneste ved et av disse sykehusene.
To sjikt for LIS
Fra 2025 er LIS-gruppen delt i to sjikt for å sikre bedre tilpasning til erfaring og progresjon:
- Sjikt 1: LIS3 med mindre erfaring (6 stk) har hovedfokus på vaktarbeid og håndtering av øyeblikkelig-hjelpspasienter i Tønsberg. Disse får tett oppfølging og supervisjon, og deltar i daglig drift med visitt, poliklinikk og operasjon. På poliklinikken har LIS 3 i sjikt 1 i hovedsak kun kontroller.
- Sjikt 2: 7 LIS3 fordeles på seks fagområder (fot, hånd, rygg, artroskopi, protese, traume) og roterer hvert halvår. De får fagspesifikk poliklinikk og operasjon sammen med overlege innen samme nisje, og får gradvis mer selvstendig ansvar etter hvert som kompetansen øker.
Vaktordning og arbeidsplan
- LIS inngår i en 13-delt vaktplan, med jevn rotasjon på alle vakter.
- Arbeidsplanene tilrettelegges slik at LIS får nødvendig tid til læringsaktiviteter, kurs, fordypning og oppnåelse av læringsmål.
- Det tilstrebes at LIS får delta på relevante kurs og nasjonale samlinger, og at dette planlegges i god tid.
Arbeidsoppgaver og læringsaktiviteter
Som LIS i ortopedi ved SiV får man erfaring med:
- Akuttmottak og skadebehandling (inkludert skadestue og operasjon)
- Elektiv kirurgi og dagkirurgi
- Poliklinisk virksomhet, inkludert fagspesifikk poliklinikk sammen med overlege
- Visittgang, både i Larvik og Tønsberg
- Deltakelse i tverrfaglige møter og undervisning
Det legges til rette for at LIS får gradvis økende ansvar, fra enklere prosedyrer under tett supervisjon til mer avanserte inngrep og selvstendig arbeid etter hvert som ferdighetene utvikles.
Klinisk tjeneste og daglig drift:
LIS3 deltar aktivt i den daglige driften ved ortopediske avdelinger i både Larvik og Tønsberg. Arbeidet inkluderer vaktarbeid, visittgang, poliklinikk og operasjoner.
I Larvik er visittgangen organisert med enten en overlege eller LIS3, i tillegg til at operatør går visitt på egne pasienter dersom vedkommende er tilgjengelig.
I Tønsberg gjennomføres visittgang med en overlege og en LIS3, samt to LIS1-vikarer.
Teknisk og praktisk tilrettelegging
- LIS har tilgang til moderne medisinteknisk utstyr, IKT-systemer og nødvendige kliniske programmer.
- Kontorplasser deles mellom LIS og overleger, med tilgang til internett og kliniske systemer.
- Sengepostene er lokalisert i nærhet til akuttmottak og operasjonsstuer, noe som gir gode rammer for læring og samarbeid.
Ortopedisk virksomhet ved Sykehuset i Vestfold er organisatorisk plassert i en egen ortopedisk klinikk, med virksomhet både i Tønsberg og Larvik. Klinikken har ansvar for utredning, behandling og oppfølging av pasienter med ortopediske lidelser, og tilbyr et bredt spekter av tjenester innen både akutt og elektiv ortopedi.
Lokalisering og funksjonsfordeling
- Tønsberg: Her ligger akuttfunksjonene, traumatologi, elektiv ortopedi og sykehusets sentraladministrasjon. Sengeposten i Tønsberg er lokalisert i nye, moderne lokaler med nærhet til akuttmottak og skadestue. Akuttmottaket har to akuttstuer, hvorav den største har plass til tre traumepasienter og direkte tilknytning til CT-maskin.
- Larvik: Her utføres hovedsakelig planlagt ortopedisk kirurgi, dagkirurgiske inngrep og polikliniske aktiviteter. Sengeposten i Larvik har fokus på elektiv ortopedi, særlig hofte- og kneprotesekirurgi samt ryggkirurgi. Klinikken har også virksomhet innen hånd- og fotkirurgi.
- Kysthospitalet i Stavern: Benyttes til spesialisert rehabilitering og fysikalsk medisin.
Faglig profil og tilbud
Klinikken har ortopeder med spisskompetanse innen:
- Hofte- og kneprotesekirurgi
- Barneortopedi
- Ortopediske infeksjoner
- Hånd-, fot- og ankelkirurgi
- Ryggkirurgi
- Artroskopi
- Traumatologi
LIS roterer mellom Tønsberg og Larvik for å sikre bredde i utdanningen og erfaring fra ulike fagområder. Det legges til rette for at LIS får delta på både akutt og elektiv virksomhet, samt poliklinikk og operasjon.
Aktivitetstall (2024)
- Antall senger: Klinikken disponerer én sengepost i Tønsberg og én i Larvik, med til sammen 45 senger. (27 i Tønsberg og 18 i Larvik)
- Døgnopphold i spesialiteten: 4 894
- Dagbehandlinger i spesialiteten: 2 848
- Polikliniske konsultasjoner i spesialiteten: 29 743
- Avdelingsopphold: Ca. 3 500
- Dagkirurgiske inngrep i Larvik: Ca. 2 000
- Elektive inngrep i Larvik: Ca. 900
- Totalt polikliniske konsultasjoner (Tønsberg og Larvik): Ca. 24 000
Bemanning
- Overleger: 26, hvorav 3 er i seniorstillinger, 2 delvis fellowship andre sykehus og 1 klinikksjef
- LIS-stillinger: 13
- LIS 1 i avdelingen: 20 (inkludert vikarer)
- Spesialister med akademisk kompetanse: 1 overlege med doktorgrad
Klinikken har et sterkt fagmiljø med fokus på kontinuerlig kompetanseutvikling, forskning og kvalitetsforbedring. Det er tett samarbeid mellom overlegene og LIS, og det legges stor vekt på veiledning, supervisjon og faglig støtte i det daglige arbeidet.
Introduksjonsprogram for nye LIS
Alle nye LIS-leger i ortopedi ved Sykehuset i Vestfold får et strukturert introduksjonsprogram for å sikre en trygg og god overgang til avdelingen og arbeidsoppgavene.
Noen uker før oppstart mottar nye LIS en velkomstmail med praktisk informasjon om oppmøtested, kontaktpersoner, planlagt opplæring og forventede arbeidsoppgaver de første dagene. Samtidig får de tilsendt avdelingens eget introskriv, som gir en grundig innføring i avdelingens rutiner, pasientbehandling, undervisningstilbud og andre forhold som er nyttige å kjenne til som nyansatt.
Ved oppstart gjennomføres en introduksjonsdag med omvisning, presentasjon av kolleger og gjennomgang av praktiske rutiner, inkludert bruk av IKT-systemer, medisinteknisk utstyr og sikkerhetsrutiner. Nye LIS får også opplæring i bruk av Kompetanseportalen og andre relevante digitale verktøy.
Fadderordning for nye LIS
Ortopedisk klinikk ved Sykehuset i Vestfold har innført en strukturert fadderordning for alle nye LIS-leger. Fadderordningen er utviklet og drevet av LIS, for LIS, og har som mål å sikre en trygg og god start for nye kolleger, samt bidra til et inkluderende og støttende arbeidsmiljø.
Kort om ordningen:
- Hver ny LIS får tildelt en fadder (en erfaren LIS) før oppstart.
- Fadderen følger opp den nye LIS spesielt tett første arbeidsdag («fadderdag»), og gir videre støtte og oppfølging i introduksjonsperioden.
- Fadderen er en lavterskel kontaktperson for faglige, praktiske og sosiale spørsmål, og bidrar til rask integrering i arbeidsmiljøet.
- Ordningen evalueres og videreutvikles fortløpende basert på tilbakemeldinger fra LIS-gruppen.
Fadderordningen bidrar til økt trygghet, raskere innføring i rutiner og arbeidsmiljø, og legger til rette for et godt læringsmiljø for alle LIS-leger.
LIS tildeles ved ansettelse en læringsmålplan i Kompetanseportalen. Denne spesifiserer hvilke læringsmål LIS skal oppnå for å bli spesialist, hvilke læringsaktiviteter som må gjennomføres for å oppnå kompetansen, og ved hvilken læringsarena læringsmålene kan godkjennes. Innen to uker etter ansettelse i fast stilling utarbeides det i samråd med LIS en individuell gjennomføringsplan. I denne avtales det når LIS må påregne å gjennomføre sin spesialiserings- periode ved andre interne læringsarenaer eller andre helseforetak. Den individuelle gjennomføringsplanen er et vedlegg til ansettelsesavtalen. Eventuelle endringer avtales i samråd mellom LIS, veileder og nærmeste leder.
Læringsmålsplanen og den individuelle gjennomføringsplanen utgjør til sammen individuell utdanningsplan.
Internundervisning
Ortopedisk klinikk ved Sykehuset i Vestfold har et strukturert og variert undervisningsopplegg for LIS-leger. Internundervisningen går på rundgang blant LIS og overleger, og følger en fast ukentlig plan:
- Tirsdag kl. 08.00–08.30: Journal club – gjennomgang og diskusjon av forskningsartikler.
- Onsdag kl. 08.00–08.30: Nasjonal nettundervisning i ortopedi.
- Torsdag kl. 08.00–08.45: Internundervisning med ulike ortopediske tema.
- Fredag kl. 08.00–08.30: Fellesundervisning i auditoriet.
- Fredag kl. 08.30–09.00: «Traumefredag» – kasuistikkpresentasjon av operasjonskrevende brudd, ofte ved LIS.
I tillegg til faste temaer har LIS mulighet til å foreslå egne temaer og bidra med undervisning. Det legges også til rette for gjennomgang av relevante forskningsartikler og aktuelle kasuistikker.
Samarbeid med patologisk avdeling
Ortopedisk klinikk har tidligere hatt samarbeid med patologisk avdeling om jevnlig disseksjon, dette er planlagt gjenopptatt høsten 2025. Dette gir LIS-leger mulighet til å delta på praktiske disseksjonskurs og gjennomgang av anatomiske preparater, noe som styrker forståelsen av kirurgisk anatomi og gir verdifull ferdighetstrening i et trygt miljø. Disse aktivitetene planlegges i samarbeid mellom ortopedisk og patologisk avdeling, og inngår som en del av det totale undervisnings- og ferdighetstilbudet for LIS.
Ferdighetstrening og simulering
Klinikken har tilgang til Simuleringssenteret ved SiV, som kan benyttes døgnet rundt. Her får LIS trene på praktiske ferdigheter, som hoftebrudd (naglinger og skruer) og andre ortopediske prosedyrer, i trygge omgivelser. Simulering brukes både som forberedelse til kliniske situasjoner og som supplement til operasjonsopplæring.
Obligatoriske kurs og ekstern undervisning
Det tilrettelegges for at LIS får delta på obligatoriske kurs i ortopedi, i tråd med nasjonale krav og spesialistforskriften. Deltakelse på kurs planlegges i samarbeid med veileder og tilpasses hvor langt kandidaten har kommet i utdanningsløpet. LIS oppfordres også til å delta på relevante nasjonale og regionale fagmøter.
Sykehuset i Vestfold har som mål å øke forskningsaktiviteten i alle seksjoner. Klinikken har én overlege med doktorgrad, og det legges til rette for at LIS kan delta i mindre forskningsprosjekter og kvalitetsforbedringsarbeid. LIS oppfordres til å presentere prosjekter eller kasuistikker på ortopedisk Høstmøte og andre relevante arenaer.
Felles kompetansemål (FKM)
Alle LIS-leger i ortopedi skal oppnå de nasjonale felles kompetansemålene (FKM) som gjelder for spesialistutdanningen. Disse omfatter blant annet etikk, forskningsforståelse, kommunikasjon, kvalitet og pasientsikkerhet, og samhandling. Ved Sykehuset i Vestfold gjennomføres læringsaktiviteter for FKM på tvers av spesialitetene, for å sikre en ensartet standard og kvalitet i opplæringen.
Læringsaktiviteter for FKM inkluderer:
- Klinisk praksis og daglig pasientarbeid
- Individuell og gruppeveiledning
- E-læringskurs og nasjonale obligatoriske kurs
- Selvstudier, podcaster og HF-kurs
- Tverrfaglige møter og refleksjonsgrupper
Det er identifisert behov for fem ulike SiV-kurs for LIS 2 og LIS 3, som skal gjennomføres i løpet av spesialiseringsløpet. Kursene dekker tema som etisk refleksjon (SME-modellen), forskningsforståelse/kvalitet/pasientsikkerhet, klinisk kommunikasjon («fire gode vaner»), veiledning og supervisjon, samt opplæring av pasienter og pårørende.
Vurdering og dokumentasjon av læringsmål
For å sikre at LIS oppnår nødvendig faglig progresjon og tilegner seg kompetansekravene i spesialistutdanningen, gjennomføres regelmessige kompetansevurderinger:
- Supervisør og veileder vurderer og dokumenterer løpende progresjon i Kompetanseportalen.
- DOPS benyttes som vurderingsverktøy for praktiske ferdigheter og prosedyrer.
- Seksjonsoverlege godkjenner læringsmål etter innstilling fra supervisør.
- Individuell utdanningsplan og læringsmålsplan revideres jevnlig i samarbeid mellom LIS, veileder og leder.
Sykehuset har utarbeidet en egen prosedyre for vurdering og godkjenning av læringsmål, i tråd med spesialistforskriften og Helsedirektoratets veileder. Denne beskriver oppgaver og ansvar for LIS, supervisør, veileder og leder i forbindelse med både underveisvurderinger og sluttvurderinger.
Linjeleder har det overordnede ansvaret for at LIS vurderes fortløpende og systematisk, og kan innhente opplysninger fra supervisør og veileder eller benytte evalueringskollegium ved behov.
Veiledning og supervisjon
Alle LIS-leger i ortopedi ved Sykehuset i Vestfold får tildelt en navngitt veileder umiddelbart etter ansettelse. Veilederen har ansvar for å følge opp LIS gjennom hele utdanningsløpet, og det gjennomføres regelmessige veiledningssamtaler hver 2. måned som planlegges og legges inn i arbeidsplanen til både LIS og OL. Veiledningen skal bidra til faglig utvikling, refleksjon og progresjon mot læringsmålene.
I tillegg til individuell veiledning får LIS fortløpende supervisjon i det kliniske arbeidet, både på sengepost, poliklinikk, operasjon og i akuttmottak. Supervisjonen tilpasses den enkeltes forkunnskaper og ferdigheter, og alle praktiske prosedyrer superviseres i henhold til prosedyrelister og utdanningsplan. Simuleringsaktiviteter fasiliteres og superviseres av kvalifisert personell.
Supervisører og veiledere har opplæring i bruk av Kompetanseportalen, og skal fortløpende signere for gjennomføring av læringsaktiviteter der det er påkrevd.
Bruk av DOPS
For å sikre systematisk vurdering og dokumentasjon av praktiske ferdigheter, benyttes DOPS (Direct Observation of Procedural Skills) ved operasjoner og utvalgte prosedyrer. DOPS gjennomføres av supervisør eller veileder, og gir strukturert tilbakemelding på utførelse, sikkerhet og selvstendighet. Resultatene dokumenteres i Kompetanseportalen og inngår i vurderingen av læringsmål.
Bruken av DOPS bidrar til økt kvalitet og transparens i vurderingen av praktiske ferdigheter, og gir LIS konkrete tilbakemeldinger på hva som fungerer godt og hva som kan forbedres.
Utdanningsutvalg
Ortopedisk klinikk har et eget utdanningsutvalg som har ansvar for planlegging, oppfølging og kvalitetssikring av spesialistutdanningen for LIS-leger. Utvalget består av 2 OL samt 2 LIS-representanter. Utdanningsutvalget holder jevnlige møter der videre planlegging og revisjon av utdanningen gjennomføres, og det er også en overlege eller LIS som har ansvar for å sette opp undervisningsprogrammet. Dette programmet samkjøres med det som bestemmes i utdanningsutvalget.
Utvalget har ansvar for:
- Årlig revisjon og oppdatering av utdanningsplanen
- Oppfølging av læringsmål, veiledning og vurdering
- Kvalitetssikring av undervisning, rotasjon og læringsaktiviteter
- Innhenting og oppfølging av tilbakemeldinger fra LIS-gruppen
Kvalitetssikring
Kvalitet i utdanningen sikres gjennom:
- Regelmessig evaluering av utdanningsplanen og læringsaktiviteter
- Systematisk innhenting av tilbakemeldinger fra LIS og veiledere
- Tett samarbeid mellom utdanningsutvalg, seksjonsledelse og LIS-gruppen
- Åpenhet for endringsforslag og kontinuerlig forbedring av rutiner og praksis
For spørsmål om utdanning i ortopedi, kontakt:
- Seksjonsleder LIS3, Sigrid Stakston
E-post: sigbar@siv.no