Møt maskoten Kompis

– For barna kan Kompis være en som alltid er tilstede på barne- og ungdomsavdelingen, forteller seksjonsleder Dawn Aas-Aune og overlege Tine Falk Taksdal.

Publisert 24.08.2023
Et par kvinner som holder kosedyr
Dawn Aas-Aune, Tine Falk Taksdal og to store Kompis.
Kompis er et mykt og deilig pinnsvin. Han kommer i tre ulike størrelser og innehar mange av de samme kroppsdelene som vi mennesker har.

– I tillegg til å være en venn og trygghet for barna når de er på sykehuset, ønsker vi å kunne bruke ham til å vise hvordan ulike prosedyrer gjennomføres. Det kan trygge barna, forteller barne- og ungdomspsykiater Taksdal ved psykososialt team på barne- og ungdomsavdelingen ved SiV.

​Ønsker færre holdesituasjoner 

Maskoter har vært brukt i flere andre sykehus. Rikshospitalet har hatt sin Rasmus i en årrekke, mens St. Olav nylig har tatt i bruk sin grevling Gusse. Ved Nordlandssykehuset i Bodø har antall holdesituasjoner gått ned etter innføringen av flodhesten Hippo.

– Vi tror og håper på en slik utvikling også hos oss. Målet er at prosedyrer og undersøkelser så langt det går an skal gjennomføres i samarbeid med barna, forteller overlege Taksdal.

– For barna kan Kompis også bli et symbol på mestring. De har mestret noe de ikke gledet seg til, legger seksjonsleder Dawn Aas-Aune ved barne- og ungdomsposten til.

Bursdagsfest​

Etter mestringsopplevelser på sykehuset vil barna kunne få en mindre versjon av Kompis de kan ta med seg hjem som et symbol på at de har vært modige.

– Vi holder også på å lage diplomer som inkluderer ham, smiler Aas-Aune.
Pasientene får møte Kompis ved barneavdelingen fra og med 1. november, da planlegges det bursdags- og velkomstfest for ham. Ønsket er å bre ham ut til alle avdelinger ved SiV som samarbeider med barn.

– Vi håper Kompis kan bli stor på SiV og i Vestfold, smiler Aas-Aune og Taksdal.

Prosjektet er støttet av Helse Sør-Øst som et ideoverføringsprosjekt.​

​Kompis forventes å gi:

  • ​Økt grad av helsekompetanse, mestring og involvering i behandling 
  • Bedre pasientopplevelse 
  • Mer likeverdig behandling 
  • Redusere angst hos barn og unge i møte med helsevesenet 
  • Økt kvalitet og pasientsikkerhet i behandlingen 
  • Reduksjon av unødvendig bruk av tid
  • Begrense holdesituasjoner 
  • Pedagogisk kommunikasjonsverktøy for foreldre, pedagoger, sykepleier og andre i nærkontakt med barn/unge