Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Ventetiden har gått ned – Det har bedret pasientsikkerheten

Adm. direktør Øyvind Bakke og flere av de foretakstillitsvalgte ved SiV kommenterer i et leserinnlegg oppslag i mediene om ventelistene ved SiV. Innlegget kan leses her.

Publisert 03.09.2025
Sist oppdatert 04.09.2025
En gruppe mennesker som poserer for et bilde

Tønsbergs blad hadde tirsdag 2. september et oppslag om ventelister og helsekø ved Sykehuset i Vestfold. Dette følges opp med kraftig angrep fra Høyre og FrP. Vi har forståelse for at pasienter og pårørende kan bli urolige av oppslag som dette og ønsker å være helt klare på følgende:

  1. Ventetidsløftet har bedret pasientsikkerheten ved Sykehuset i Vestfold.

Da ventetidsløftet ble lansert, ventet pasientene i snitt 100 dager på første time til spesialist. I dag er tallet 53 dager ved vårt sykehus.

Etter at en pasient har hatt første konsultasjon på sykehuset, har vi et tryggere grunnlag for å vurdere videre behov og hastegrad. Derfor er lange ventetid til første time i seg selv en pasientsikkhetsrisiko.

Det har vi erfart innen gastromedisin, der køene ved SiV ble så lange at vi mistet oversikten, og flere pasienter utviklet kreft mens de ventet i kø.

I dag har vi bedre oversikt over hvem som trenger helsehjelp og hvem som trenger det raskest. Trøen omtaler dette som et skippertak. Det stemmer, og det har vært et høyst nødvendig skippertak. Flere av tiltakene som er gjort vil ha varig effekt.

  1. Mer er ikke alltid bedre. Noen ganger til og med skadelig.

Pasienter som har behov for helsehjelp i spesialisthelsetjenesten, skal ikke få avslag – de er vi forpliktet til å hjelpe. Når en henvising avvises, har en spesialist vurdert at pasienten ikke har forventet nytte av undersøkelse eller behandling ved sykehuset. Ofte kan videre oppfølging skje hos fastlege eller i kommunen.

Ved SiV har antall avslag vært svært lavt sammenlignet med andre sykehus. Når vår avslagsprosent har gått opp, er det fordi vi prioriterer å gjøre mer av det som virker og mindre av det som ikke virker.

Studier viser at minst 10 prosent av behandlinger og undersøkelser i helsetjenesten er unødvendige – og i noen tilfeller kan være skadelige. Ved Sykehuset i Vestfold arbeider vi målrettet for å redusere dette.  Til grunn for våre fagfolks vurderinger ligger prioriteringskriteriene i helsetjenesten. Disse er det bred tverrpolitisk enighet om og de er vedtatt i Pasient- og brukerrettighetsloven.  

Derfor er det oppsiktsvekkende når politikere kritiserer at fagfolkene følger loven de selv har vedtatt. Når Listhaug og Trøen uttrykker bekymring over økte avvisninger, kunne de tatt kontakt med oss for å få vite hvorfor.

  1. Vi nedprioriterer ikke kronikere og kontroller

Ved SiV har vi aldri hatt så mange kontroller som nå: 75 000 polikliniske timer er brukt til kontroll hittil i år – mot 60 000 på samme tid i fjor. Det tilsvarer en økning på 25 prosent.

Vi kjenner oss ikke igjen i at fagfolk har fått beskjed om å nedprioritere kroniske pasienter eller nødvendige kontroller.  Dette har heller ikke vært en bekymring som er meldt ledere eller tillitsvalgte.

Når vi avslutter oppfølging av en pasient, er det fordi medisinsk vurdering etter faglige retningslinjer tilsier at videre oppfølging hos oss ikke er nødvendig. Når kapasiteten kniper må vi noen ganger utsette kontroller hvor risikoen er lav. Vi mener slik prioritering er å ta ansvar, og legger til grunn at også politikerne ønsker en helsetjeneste som prioriterer de som trenger det mest, først.

 

  1. Ansatte har gjort en stor innsats

Ventetidsløftet har gitt sykehuset ekstra midler til poliklinikk på kveldstid for å redusere ventetiden til første time. Våre ansatte har gjort en stor innsats på sin fritid. Samtidig har vi totalt behandlet flere pasienter og det er færre som venter på å starte sin behandling i 2025 enn på samme tid i fjor.

Vi er stolte av resultatene vi har oppnådd gjennom ventetidsløftet ved SiV. Men vi er ikke i mål. Denne høsten fortsetter arbeidet med å korte ned ventetiden for pasienter som venter på behandling eller operasjon.

Påstander om at ventelistene ved SiV er «sminket» er urimelige. Vi har verken behov for å pynte på tall eller virkelighet – vi viser gjerne fram resultatene våre, og vi er åpne om både utfordringer og forbedringer.

Prioritering i helsetjenesten er en bærebjelke i velferdsstaten. Vi ønsker velkommen en åpen debatt om hvordan lov og forskrift fungerer i praksis, men den må bygge på tillit til fagfolkenes arbeid. Som ledelse og tillitsvalgte ved SiV har vi åpne dører for spørsmål og bekymringer – både fra ansatte, og ikke minst fra politikere som stiller spørsmål ved prioriteringer som følger de prinsipper og lovverket de selv har vedtatt.

 

Signert:

  • Øyvind Bakke, administrerende direktør Sykehuset i Vestfold
  • Ellen Holtan Folkestad, foretakstillitsvalgt Den norske legeforeningen - overlegeforeningen
  • Jeanette Antonsen, foretakstillitsvalgt Den norske legeforeningen - Yngre legers forening
  • Ann-Helen Kværne, foretakstillitsvalgt Norsk Sykepleierforbund
  • Lisbeth Næss, foretakstillitsvalgt Fagforbundet
  • Therese Borgersen Sulen, foretakstillitsvalgt Delta (ikke med på bildet)
  • Joakim Oliu Moe, seksjonsleder gastromedisinsk seksjon ved Sykehuset i Vestfold