pasient og behandler

Kreft- og blodsykdompoliklinikk

Kreft- og blodsykdompoliklinikk har spesialkompetanse innen kreft- og lindrende  behandling, i den polikliniske virksomheten behandles også pasienter med andre blodsykdommer. Det blir gjort utredning, , behandling, oppfølging og kontroller. Det gis medisinsk kreftbehandling til pasienter med ulike kreftdiagnoser. De største pasientgruppene finner vi innen kreft i mage-tarmsystemet, prostata og urinveiene, brystkreft , lunge og gynekologi. Lindrende behandling gis til alle typer kreftdiagnoser, og også til pasienter med andre diagnoser enn kreft.

Personalet omfatter spesialsykepleiere, leger, og helsesekretærer. Vi samarbeider med fysioterapeuter, sosionomtjenesten ved sykehuset, ernæringsfysiologer og sykehuspresten. Personalet deltar også i undervisning og rådgivning til pasienter, pårørende og andre helsearbeidere.
 
Du vil få en behandlingsansvarlig lege, men legegruppen vil som team følge opp din behandling. Tilvarende får du tildelt kontaktsykepleiere, som du vil møte i størst mulig grad. 

Poliklinikken samarbeider tett med sengepost tilknyttet senteret, og andre spesialavdelinger ved sykehuset. Videre har vi et godt etablert samarbeid med andre sykehus når det trengs. På samme måte legger vi til rette for ett tett samarbeid med fastlege, hjemmebaserte tjenester i kommunene og sykehjemmene.
 
Vi formidler også kontakt med Kreftforeningen og andre aktuelle instanser.

Hva skjer ved konsultasjon/undersøkelse

Ved første gangs konsultasjon møter lege som er spesialist innen blodsykdommer eller kreft, samt sykepleier til samtale om din situasjon. Det legges da en videre behandlingsplan for deg. Du er velkommen til å ta med deg pårørende eller en venn til samtaler, og eventuelt til selve behandlingen om du ønsker det.
 
Vi oppfordrer til en dialog om hva som er spesielt viktig for deg. Ta gjerne med deg spørsmål eller tema du ønsker å diskutere med oss.

Timekort 

Du får utdelt et timekort som du skal ha med deg til hver behandling. 
Der vil det stå hvem som er ansvarlig for din behandling, med telefonnummer til dine sykepleier-kontakter. 
 
Ved behandlingsrelaterte henvendelser benytter du telefonnumrene på timekortet. 

Ved akutte hendelser og behov for innleggelse

Ved akutte hendelser og behov for innleggelse skal du benytte telefonnummeret på kortet for «Åpen innleggelse» og ta kontakt direkte med akuttmottak. 

Tilbud om ulike støttefunksjoner

Vi har tilbud om ulike støttefunksjoner, slik som

Rehabilitering under og etter kreftbehandling

Det finnes ulike tilbud om rehabilitering under og etter kreftbehandling. Som tilbud her samarbeider vi med Pusterommet, et rehabiliteringssenter.  Vi er behjelpelige med å informere om og eventuelt tilrettelegge for å finne det som passer for deg i din kommune. 

Ta med deg en pårørende

Til legekonsultasjon kan det være en støtte å ha med seg pårørende.  

Refundering av reiseutgifter

Du får refundert reiseutgifter ved å fylle ut et reise-regningsskjema som kan fås i ekspedisjonen. Du finner det også på nett, Helsenorge.no/pasientreiser.    
                                     
  • Hvis du av medisinske årsaker trenger drosje til/ fra behandling må det godkjennes av din behandlende lege.
  • Transport bestilles av sekretæren i vår ekspedisjon. Kjørekontoret i hoved-resepsjonen koordinerer drosjene. 
  • Helseekspressen kan bl.a. benyttes til og fra Oslo, om deler av behandlingen din vil være der. Rutetider finnes i ekspedisjonen. 
Les mer om pasientreiser her

Mat og drikke

Poliklinikken har tilbud om te, kaffe og saft. Ut over dette, kan du mandag til fredag benytte sykehusets kantine med diverse utvalg. Åpent fra kl. 07-18.00

Resept på legemidler

Våre leger skriver og fornyer elektronisk resepter på de medikamentene som er knyttet opp mot kreftsykdommen din eller behandlingen du får ved vår poliklinikk. 
 
Meld i fra noen dager før det er slutt på beholdningen ved behov for fornyelse av resept. Andre resepter har fremdeles din fastlege ansvar for.

Sykemelding

Hvis du trenger sykemelding i behandlingsperioden skriver fastlegen din dette for deg. Vi oppfordrer alle til å ha kontakt med fastlege i denne perioden. Han/ hun vil være en viktig støttespiller under behandlingen, samt ved oppfølging etter at behandlingen er avsluttet. 

Barn som pårørende

Barn og unges situasjon er et viktig tema for familier som opplever at mor, far, søsken eller annen nær pårørende blir syk. Det påvirker familiens hverdag, helse og livskvalitet. 
 
Barn ønsker å forstå hva som har skjedd og skjer med den som er syk, med seg selv og familien, og med livet i hverdagen. Derfor er informasjon så viktig. Barn og unge bruker informasjon for å skape forståelsen de trenger for å mestre situasjonen.
 
Skole, barnehage, helsesykepleier og lignende bør involveres, slik at de kan være støttespillere for barnet. 
Barn og unge har lovfestede rettigheter som pårørende. Vi har egen barneansvarlig i poliklinikken, samt tilbud om samtale med sosionom for familier som ønsker det. 
 
I tillegg til denne generelle informasjonsbrosjyren, mottar du utskrifter av annen viktig skriftlig informasjon som knyttes opp til din plan for behandling. Les denne informasjonen nøye og ta spørsmål opp med din kontaktsykepleier her. 

Seksjonsleder: 

Janne Ch. Nordhaug 

Kontakt

Telefon

Servicekontor:

33 30 82 41
  • Mandag 08:00 - 15:00
  • Tirsdag 08:00 - 15:00
  • Onsdag 08:00 - 15:00
  • Torsdag 08:00 - 15:00
  • Fredag 08:00 - 15:00
  • Lørdag STENGT
  • Søndag STENGT

Kreft inntak

33 34 26 22
  • Mandag 08:00 - 15:00
  • Tirsdag 08:00 - 15:00
  • Onsdag 08:00 - 15:00
  • Torsdag 08:00 - 15:00
  • Fredag 08:00 - 15:00
  • Lørdag STENGT
  • Søndag STENGT
For spørsmål om timeavtaler eller venteliste.

Slik finner du fram

Oppmøtested

Poliklinikken er lokalisert på to steder: i bygg J, 5.etasje og i bygg M 1.etasje. Se i innkallingsbrevet ditt for informasjon om hvor du skal møte.

En by med mange bygninger

Tønsberg

Halfdan Wilhelmsens allé 17

3116 Tønsberg

Det anbefales at pasienter som skal legges inn lar bilen stå hjemme.

I Tønsberg har sykehuset har eget parkeringshus vis-à-vis sykehuset. Korttidsparkeringsplasser finner du i parkeringshusets fem første plan. I tillegg er det avgiftparkering også andre steder på sykehusets område.

Handikap-parkering

Parkering med parkeringsbevis på handikap parkering er gratis.

Vet du ikke hvor lenge du skal parkere?

  1. Du har mulighet til å betale for faktisk P-tid.
    Før kortet i kortleseren. Benytt knappene til å angi betalingstiden. Dersom du ikke vet hvor lenge du skal være borte, betal for lengre tid enn antatt behov.
  2. Kommer du tilbake før utløpstiden, benytter du samme automat og kort som ved ankomst. Du vil da avslutte transaksjonen og kun bli belastet for den tiden du har benyttet. Kvittering for faktisk brukt beløp kommer automatisk.

​Reiser du til og fra offentlig godkjent behandling, kan du ha rett til å få dekket reiseutgifter.

Les mer om Pasientreiser her

Sykehusetligger nær jernbane - og rutebilstasjon i Tønsberg sentrum.

Sjekk rutetider for buss her
Sjekk rutetider for tog her

​Sykkelparkering for besøkende ved SiV-Tønsberg finner du rett nedenfor hovedinngangen ved skifermuren.

Praktisk informasjon

​Sykehuset i Vestfold har ansvar for utlån av behandlingshjelpemidler med tilhørende forbruksmateriell for hjemmeboende i Vestfold, med unntak av Sande og Svelvik, som tilhører Vestre Viken. ​

Gå til avdelingssiden til Behandlingshjelpemidler ved Sykehuset i Vestfold for mer informasjon om behandlingshjelpemidler

En del pasienter reagerer allergisk på blomster og parfyme. Vi ber om at det tas hensyn til dette.  

Blomster er hyggelig både å få og å gi bort, men tenk på hvilke blomster du velger. Dessverre kan noen blomster gi ubehag for pasienter. Men selv om pasienter reagerer på en del typer blomster, er utvalget stort blant blomster du kan ha med når du kommer på pasientbesøk.

Vær oppmerksom på at enkelte sengeposter ikke tillater blomster på avdelingen i det hele tatt. Det er ikke tillatt med blomster på barne- og ungdomsposten.

Se oversikt fra Astma- og allergiforbundet om ja- og nei-blomster

Mange pasienter og pårørende ønsker å ta bilde/video eller blogge fra tiden på sykehuset. Det er det selvsagt anledning til, så lenge du tar hensyn til andre pasienters personvern.

Gode råd

Her er et par gode råd for bruk av sosiale medier til deg som er pasient eller pårørende:

  • Husk å ikke formidle opplysninger/bilder/videoer om andre pasienter eller pårørende uten deres samtykke.

  • Husk at ansatte heller ikke alltid vil ha bilder av seg publisert, og skal samtykke til publiseringen. Du bør fjerne bilder etc. om den det gjelder ber deg om det.

​”Den blå resept” i Tønsberg

Kafeen ligger i første etasje, inn til høyre når du har gått inn hovedinngangen.

Åpningstider

  • Mandag til fredag klokken 07.00 – 19.00.
  • Lørdag – søndag og helligdager er kafeen stengt.

Sykehuset har inngått samarbeid med Narvesen om at de har et utvidet mattilbud dagene kafeen har stengt. Det vil blant annet være mulig å kjøpe middag i porsjonsforpakninger en selv kan varme i mikrobølgeovn i kiosken eller ved vareautomaten.

Ved hovedinngangen i Tønsberg har Narvesen en kiosk.

Åpningstider  Narvesen kiosk:

  • Mandag til fredag: kl. 07.00 - 20.30.
  • Lørdag, søndag og helligdager: kl. 10.00 - 20.00.
  • 1. januar (nyttårsdagen) og 1. juledag: stengt.
  • 17. mai. Kristi Himmelfartsdag, påske, pinse, jul- og nyttårsaften: kl. 09.00 - 15.00.

​Pårørende og besøkende henvises til å benytte sykehusets kafé eller kiosk.

I en normalsituasjon serveres det ikke noen form for mat eller drikke til pårørende fra sykehusets postkjøkken i sengeposten.

Pårørende til barn

Minst en av foreldrene, som på grunn av barnets sykdom oppholder seg på sykehuset sammen med barnet store deler av døgnet, får gratis mat.

Bakterier kan bli motstandsdyktige mot antibiotika.  Det kan få  betydning hvis du  trenger behandling.

Testing for motstandsdyktige bakterier

Du må kontakte fastlegen for å få undersøkt om du er bærer av motstandsdyktige bakterier - MRSA, ESBL, VRE - dersom du:

  • Har vært innlagt, blitt undersøkt eller fått behandling,kirurgi eller for eksempel tannbehandling utenfor Norden i løpet av de siste 12 måneder
  • Dersom du, eller noen i din husstand tidligere har fått påvist disse bakteriene
  • Har arbeidet som helsearbeider i institusjon utenfor Norden siste 12 måneder, eller
  • Har hud/sårinfeksjon eller kronisk hudlidelse og i løpet av de siste 12 måneder har oppholdt deg sammenhengende i mer enn 6 uker utenfor Norden

Undersøkelsen hos fastlegen må gjøres senest en uke før du har time ved  de fleste poliklinikker og alle sengeposter  ved Sykehuset i Vestfold siden resultatet skal foreligge før du kommer til sykehuset.

Ikke alle må ta prøve

Ikke alle som skal til undersøkelse eller behandling på sykehuset må ta alle prøvene. Snakk med fastlegen.

Hva er resistens og hvorfor er det viktig å teste mot slike bakterier?

Bakterier kan utvikle nye egenskaper ved at genene forandres på en slik måte at de blir motstandsdyktige mot enkelte typer antibiotika. Bakteriene har da utviklet resistens, og behandling med det aktuelle antibiotikum vil ikke ha den tilsiktede effekten.

Hvorfor ønsker vi ikke disse bakteriene i sykehus?

De fleste som blir smittet av både MRSA, ESBL og VRE vil ikke bli syke. Men pasienter som har betydelig svekket infeksjonsforsvar kan få alvorlige infeksjoner av disse bakteriene. Derfor ønsker vi ikke at disse bakteriene kommer inn i helseinstitusjoner.

Hva skjer hvis det blir påvist at jeg er bærer av slike bakterier?

Dersom undersøkelsen viser at du er bærer av slike bakterier, vil det bli tatt forhåndsregler under behandlingen for å unngå smitte av andre pasienter. Du vil få mer informasjon om dette på sykehuset.

Sykehuset i Vestfold HF
Postboks 2168
3103 Tønsberg

Alle brev som sendes til sykehuset skal sendes til denne adressen. Merk brevet med avdeling eller navn. Postmottaket ved sykehuset registrerer og fordeler all post.

​Sykehuset i Vestfold er et "Røykfritt sykehus". Det er ikke tillatt å røyke inne i bygningene tilhørende Sykehuset i Vestfold. 

Vi ber om at røykeforbudet blir respektert av hensyn til pasienter som er allergiske mot sigarettrøyk.

Det er en utfordring at mange stiller seg utenfor inngangene og røyker. Dette gjør det vanskelig for alle de som ikke tåler tobakksrøyk. Vis hensyn.

Det er tillatt å røyke ute i spesielle soner ved hvert av sykehusene. Utenfor alle innganger er det satt opp askebeger til å stumpe røyken i før man går inn i bygningene.

Røykeplasser

Det er to røykeplasser for pasienter og pårørende ved SiV-Tønsberg. En på baksiden av sykehuset. Utgangen til røykeplassen finner du ved å gå forbi heisene, gjennom glassdøra, og deretter rett fram og ut. Det er satt opp bord med tak over på røykeplassen. Her kan også senger kjøres ut under tak.

Den andre røykeplassen er på fremsiden av sykehuset foran hovedinngangen ved skifermuren.

​Legemidler, eller medisiner, er alltid ment for å hjelpe. De skal forebygge, lege eller lindre sykdom, symptomer eller smerter.

Å bruke legemidler kan oppleves som noe positivt, men av og til kan det føles belastende på ulike måter. Hva hjelper denne medisinen egentlig for? Kanskje skal du reise hjem fra et sykehusopphold eller en time hos legen og lurer på hvilke endringer som er gjort? Det kan dukke opp mange ulike spørsmål omkring dine legemidler. Noen ganger skulle man hatt noen å snakke om kun legemidlene med, men det passer ikke alltid å gjøre det med legen eller sykepleieren.

Derfor tilbyr vi en legemiddelsamtale med en farmasøyt.

Hva er en legemiddelsamtale?

En legemiddelsamtale innebærer at du som pasient har et møte med en farmasøyt for å snakke om legemidlene du bruker. Farmasøyten vil gå igjennom legemidlene dine, besvare spørsmål, gi råd og veiledning. Målet med en slik samtale er å få bedre oversikt og kunnskap om dine medisiner. Du kan selv være med på å bestemme hva samtalen skal dreie seg om.

Onkologisk og palliativ seksjon ved Sykehuset i Vestfold har en farmasøyt tilknyttet seg to dager i uken.

Hvordan kan jeg komme i kontakt med farmasøyten?

Ta kontakt med din sykepleier eller lege for å gjøre en avtale. For en optimal samtale leveres en liste over legemidlene til sykepleier, med en kort beskrivelse av hva du ønsker at samtalen skal dreie seg om. Det kan være ett spesielt legemiddel, hvordan de virker, hva de brukes for eller om man kan forvente seg bivirkninger av legemiddelet.

Hvem er dette tilbudet for?

Dette gjelder for pasienter som er tilknyttet onkologisk og palliativ seksjon ved Sykehuset i Vestfold. Både de som besøker poliklinikken og inneliggende pasienter.

Kan jeg komme i kontakt med farmasøyten ved andre anledninger?

Ja – farmasøyten er også tilknyttet sengeposten.

Hva gjør farmasøyten på sengeposten?

På sengeposten samarbeider farmasøyten med legene og sykepleierne med det meste som omhandler legemidler. Som pasient kan du oppleve er at farmasøyten kommer inn til deg for å ha en samtale om hvilke legemidler du bruker til vanlig. Farmasøyten kvalitetssikrer da legemiddellisten som sykehuset har. Det vil si at han sjekker at den er helt oppdatert og stemmer med hva du tar og ikke tar, samt når du tar de ulike medisinene. Kanskje kontakter han hjemmesykepleien eller apoteket ditt for å undersøke dersom det er noe du er usikker på. Dette kalles samstemming og er en viktig del av pasientsikkerheten. Både sykepleiere og leger samstemmer også legemiddellistene, men av og til hjelper farmasøyten til.

Et annet eksempel er at farmasøyten går igjennom legemidlene for å se at alle passer sammen, at det er i riktig dosering, og liknende. Farmasøyten vurderer da hver pasient individuelt og ser på alle legemidlene både hver for seg og som en helhet. Målet er å skreddersy legemiddelbruken til den enkelte pasient. 

Med samtale- og livssynstjenesten kan man snakke om livet sitt; om det man gleder seg over og kanskje håper på, eller det som er vondt og vanskelig i forhold til tap, smerter, angst, depresjon, familiesituasjon, tro og tvil. Man kan snakke om det som ligger en på hjertet. I en samtale så er det alltid den som ønsker samtalen som bestemmer hva den skal handle om.

​Samtale- og livssynstjenesten ved SiV har både sykehusprest og sykehusfilosof. De kan også være behjelpelige med å formidle kontakt med representanter fra andre religioner eller livssyn. 

Les mer om samtale- og livssynstjenesten​

​Vi ønsker å få dine erfaringer som pasient eller pårørende ved Sykehuset i Vestfold. Det er viktig for at vi skal kunne gi deg og andre pasienter ett enda bedre tilbud. Du kan gi oss tilbakemelding gjennom å svare på vår brukerundersøkelse.

Les mer om undersøkelsen og hvordan du kan gi tilbakemelding her

​Sykehusapoteket i Tønsberg finner du hvis du går til venstre etter at du har gått inn hovedinngangen. Følg så skiltene til apoteket.

Åpningstider og annen informasjon finner du på nettsidene til apoteket

​Sykehuskapellet ved sykehuset i Vestfold er åpent hele døgnet og er ment til å være et stille rom dit man kan trekke seg tilbake med tankene sine. 

Hvor er sykehuskapellet?

Sykehuskapellet finner du en trapp ned fra vrimleområdet i hovedetasjen (E1). Kapellet er ved siden av auditoriet og biblioteket.

Sykehusets annerledesrom

Når sykehuskapellet ble innviet ble det sagt: ”Dette er sykehusets annerledesrom. I dette rommet skal mennesker blant annet kunne lytte til sine liv, la tankene hvile og hjertet skal få et sted å bli tømt og fylt igjen.”

Til sykehuskapellet kan man gå når som helst på døgnet. Noen går dit for å få samlet tankene sine, andre går dit for å be en bønn.

Bønnesteiner

I sykehuskapellet er det ikke lov med levende lys, derfor har vi heller bønnesteiner som man kan legge fra seg på alteret eller ta med seg videre i livet.

Det finnes også salmebøker og bibler som man gjerne kan låne med seg.

​Sykehuset har kun klær som egner seg til sengeleie. Derfor ønsker vi at du benytter eget tøy ved opphold i fellesrom som korridor, dagligstue og vrimleområdet.

Du kan bruke egen mobiltelefon, PC eller nettbrett. Det er åpent, gratis og trådløst internett ved bruk av egen PC, mobil eller nettbrett.

Når du må bruke egen mobiltelefon ber vi om at det tas hensyn til andre pasienter, og at det ikke ringes i forbindelse med aktivitetstimer og måltider.

Sykehuset tar ikke ansvar for medbrakt teknisk utstyr.

​Ikke alle skader som oppstår i helsevesenet kan forhindres. Noen er forventede bivirkninger av en ellers nyttig behandling. Skader som infeksjoner, feilmedisinering, liggesår, fall eller komplikasjoner i forbindelse med operasjoner kan i mange tilfeller unngås.

Ring inntakskontor (se innkallingsbrev for telefonnummer) hvis det skjer endringer i din helsetilstand, eller du har vært hos lege og det fremkommer nye opplysninger i tiden mellom poliklinikk preoperativ og operasjon. 

Hvordan unngå infeksjoner

  • Vask hendene. God håndhygiene er det enkleste, viktigste og mest effektive tiltaket for å unngå smitte.
  • Katetre, for eksempel urinkateter eller katetre i blodåren, øker risikoen for infeksjoner. Det skal vurderes daglig om slikt utstyr er nødvendig for behandlingen. Gi beskjed til personalet dersom du kjenner smerte, får feber, blir rød eller hoven i områder med slikt utstyr. Det kan være tegn på infeksjon.

Ernæring - råd for deg med lite matlyst

Mange har ikke lyst på mat og spiser derfor mindre når de er innlagt på sykehus. For de fleste har dette liten betydning, men for noen pasienter kan dette føre til at de blir underernært.

God ernæring gir bedre velvære, fører til at sår gror raskere, færre komplikasjoner, gir bedre immunforsvar og er viktig for medisinsk behandling.

Det er viktigere at du spiser, enn hva du spiser.

  • Spis små og hyppige måltider
  • Kom gjerne med ønsker om mat (ønskekost)
  • Ernæringsdrikker
  • Berik maten med fløte eller smør

Aktivitet er viktig

Det er viktig at du både beveger deg og hviler. Aktivitet vil normalisere kroppens naturlige funksjoner. Det bidrar også til å forebygge komplikasjoner.

  • Beveg deg i sengen
  • Sitt oppe i stol ved måltider
  • Beveg deg i og utenfor sengeposten

Liggesår - hvordan du kan bidra for å unngå liggesår

Liggesår er en skade som kan oppstå dersom man ligger eller sitter for lenge i samme stilling.

  • Spør personalet om hjelp dersom du ikke klarer å endre stilling selv.
  • Snakk med personalet dersom du ligger ubekvemt. Vi kan finne en annen madrass eller avlastende puter til deg.
  • Gi beskjed hvis du har vondt noen steder på kroppen etter å ha ligget lenge i ro.

Fall - råd om hvordan du kan bidra til at du unngår fall

Fall er en vanlig årsak til skader blant eldre. Yngre kan også falle lettere ved sykdom.

  • Gi beskjed hvis du er svimmel eller slapp.
  • Avtal med personalet dersom du trenger følge når du er oppe.
  • Bruk stødig fottøy eller sokker med anti-skli.
  • Bruk ganghjelpemiddel (for eksempel rullator).
  • Sitt litt på sengekanten før du reiser deg og be om hjelp dersom du er i tvil hvor mye du orker.
  • Bruk sengehest når du ligger i sengen.

Pårørende bes om å gi beskjed når de forlater pasienter som har økt risiko for å falle.

Medisiner - hva du selv kan gjøre selv for å unngå feilmedisinering

Mange pasienter har flere sykdommer og bruker mange legemidler samtidig. Feilmedisinering fører hvert år til unødvendige pasientskader og dessverre noen dødsfall.

  • Du bør til enhver tid ha med en oppdatert medisinliste fra din fastlege.
  • Under innleggelsen på sykehuset skal alle medisinene dine styres av lege og sykepleier.
  • Gi beskjed dersom du får medisiner du ikke kjenner igjen, om du får uventede bivirkninger eller medisinen ikke virker som den skal.
  • Hvis det er gjort endringer i medisinlisten din under innleggelsen, bør du gjennomgå den med lege før utreise. Dette er for å sikre at du vet hvilke medisiner du skal bruke, hvordan og hvorfor du skal bruke dem.

Ved utreise - hva du må huske på før du reiser hjem fra sykehuset

Vi anbefaler alle pasienter å være aktive deltagere i egen utredning og behandling.

Før du utskrives bør du få vite:

  • Om dine nye medisiner påvirker evnen til å kjøre bil eller arbeide med farlig utstyr.

  • Hvem du skal kontakte dersom du har spørsmål om behandlingen.

  • Om du skal ha noen oppfølging av helsetjenesten etter utskrivelsen.

Nyttige spørsmål når du snakker med helsepersonell for å delta aktivt i din behandling: 

  1. Hva er det som er mitt hovedproblem?
  2. Hva er det jeg selv skal passe på?
  3. Hvorfor er det viktig at jeg gjør dette?
 

 

​​Sykehuset i Vestfold er også en utdannelsesinstitusjon som samarbeider med Universitetet i Oslo.

Ved sykehuset gjennomføres også kompetanseutvikling for alle ansatte og du vil kunne møte personell som deltar i dette. Det betyr at du også vil møte legestudenter, sykepleiestudenter og andre som er under utdanning her ved sykehuset, og at disse vil kunne være involvert i din behandling.

Presumerte samtykke

Dette skal skje under pasientens "presumerte samtykke". Dersom pasienten ønsker å trekke sitt samtykke, gjøres det gjennom beskjed til behandlende lege.

Biologisk forskningsreservasjon

Forskere kan søke om å bruke biologiske prøver som blir tatt i helsetjenesten i forskningsprosjekter. Dette kan gjøres uten pasientens samtykke, men Helseforskningsloven krever at forskningsprosjektet skal være forhåndsgodkjent av Regional komité for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK).

Samtidig har alle rett til å reservere seg mot at deres biologiske materiale blir brukt til forskning. Ved å fylle ut et eget reservasjonsskjema blir personen registrert i registeret for biologisk forskningsreservasjon hos Folkehelseinstituttet. Så lenge personen er oppført i registeret, kan det biologiske materialet ikke brukes i forskning. Reservasjonen kan gjøres på et hvilket som helst tidspunkt.

Forskere er pålagt å fjerne alle som er registrert fra utvalget de skal forske på. Dette gjøres ved at forskerens datafil kjøres gjennom en kontrollrutine hos Folkehelseinstituttet.

Forskeren får en kvittering på at utvalget er kontrollert mot registeret for biologisk forskningsreservasjon.

Personer som er oppført i registeret, kan bli spurt om å delta i forskningsprosjekter der de selv gir sitt samtykke. Reservasjonen beskytter mot å bli med i forskningsprosjekter uten eget samtykke.

Du kan lese mer om biologisk forskningsreservasjon og finne reservasjonsskjema på Folkehelseinstituttet sine nettsider.

​Sykehuset tar ikke ansvar for penger og verdisaker som oppbevares på pasientrommene.