
Informasjon og innlogging for pasienter som allerede benytter seg av tilbudet
eKols er en del av et innovasjonsprosjekt. De digitale løsningene er under utvikling og utprøving, og vil gradvis innføres som en del av et behandlingstilbud.
Ved kols er det ofte behov for en vedvarende behandlingsinnsats, da pasientforløpet består av både akutte og kroniske faser, hvor hver eksaserbasjon (forverring) senker lungekapasiteten. Målet er derfor å sikre tidlig symptomidentifisering, vektlegge forebygging av progresjon i sykdommen og begrense eller utsette eventuelle komplikasjoner.
Hvem passer tilbudet for?
Hjemmeboende pasienter med kols grad III-IV som har hatt flere innleggelser på sykehuset.
Informasjon til fastlege/kommunehelsetjeneste
SiV har etablert en digital løsning for hjemmeoppfølging av pasienter med kols grad III-IV. Gjennom digital egenregistrering av pasientrapporterte målinger og innsending av sensor-data fra pasienten, har helsepersonell ved SiV mulighet til digital monitorering av pasientens helse. Kols-mappe og egenbehandlingsplanen blir nå lagt inn digitalt, med mulighet for utskrift ved behov.
For tilgang til den digitale løsningen kreves pålogging med Bankid. Per i dag er det kun mulighet for kommunikasjon og tilgang til løsningen, for pasienten selv og helsepersonell ved SiV. Pasienten oppfordres derfor til å ta med seg sin iPad ved legekonsultasjoner, slik at rapporter over egenregistreringer kan vises av pasienten hvis ønskelig.
Pasientens fastlege vil få informasjon i epikrise hvis pasienten blir inkludert i prosjektet med digital hjemmeoppfølging. Hvis pasienten har kommunale tjenester vil sykepleietjenesten få informasjon via PLO meldinger om inklusjon i prosjektet.
Fastleger kan oppleve å bli kontaktet av pasienter som er inkludert i prosjektet. Ved behov for oppdatering av egenbehandlingsplan eller andre henvendelser som ikke haster, kan fastlege kontakte sykehuset ved å bruke dialogmeldinger.